Kestävä kehitys ei ole mikään uusi keksintö
mutta Brunvollissa halutaan tietää siitä joka päivä lisää

Potkurilaitteita suunnittelevan ja valmistavan Brunvollin strategiaan kuuluu olennaisena osana olla kestävän kehityksen kärjessä. Tavoitteensa saavuttamiseksi yritys toimittaa matalampia elinkaarikustannuksia, korkeaa luotettavuutta ja pienempiä päästöjä mahdollistavia teknologisia ratkaisuja telakoille ja laivanvarustajille ympäri maailman.
Saasteet ovat merenkulun suurin ympäristöongelma. Brunvollin Senior Engineer Material Technology and Mechanical Design Hedda Nordby Krogstad selittää asiaa näin: “Vaikka saavuttaisimme laivateollisuudessa nollapäästöt, vaihdelaatikoiden tiivisteet voivat silti säilyä ongelmana. Ja niiden lisäksi on melusaaste – ja tietysti se tosiasia, että laivojen rakentaminen vaatii paljon raaka-aineita. Meidän tarvitsee siis onnistua ratkaisemaan nuo kolme muutakin ongelmaa käyttövoimaongelmatiikan lisäksi.” Brunvollilla ollaankin tehty töitä näiden asioiden parissa jo vuosikymmenien ajan ennen kuin tarve kestävästä kehityksestä edes oli noussut pinnalle.
Hammaspyörien optimointi vahvasti agendalla
Brunvoll on ATAn pitkäaikainen hammaspyöräasiakas, minkä lisäksi yritykset tekevät yhteistä kehitystyötä. “Olemme hyödyntäneet ATAn hammaspyöräosaamista omassa työssämme jo 40 vuoden ajan”, kertoo Brunvollin Strategic Purchaser Bård Stener Brunvoll. “On selvää, että yhteistyö on ollut hyödyllistä molemmin puolin.”
Bård kertoo, kuinka yhteistyö näiden kahden yrityksen välillä nousi uudelle tasolle, kun tavoitteeksi asetettiin hammaspyörien optimointi. Molemmat osapuolet oppivat paljon uutta hammaspyöristä, niiden geometriasta ja siitä kuinka hammaspyöristä saadaan irti enemmän tehoa. “Nykyään puhumme kestävästä kehityksestä. Tuo tavoite ei ole meille uusi. Jo vuosien ajan olemme ATAn kanssa pyrkineet raaka-aineen käytön minimointiin esimerkiksi käyttämällä juuri oikean kokoisia ja muotoisia takeita, sellaisia, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin lopullista hammaspyörää. Ja tiedämme, että ATAlla on tehty paljon kehitystyötä lämpökäsittelyn eteen”, Bård kertoo.
Bård haluaa korjata yhden yleisen väärinkäsityksen: “Tarkoituksena ei ole vain saada hammaspyöristä pienempikokoisia. Ne voivat yhtä hyvin olla suurempia tarvittavan tehon saavuttamiseksi. Mutta optimaalisen kokoisten takeiden valinta on oleellista raaka-ainehävikin minimoimiseksi. Ja siihen me pyrimme.”
Myös hammaspyörien valmistusmenetelmillä on yhtä suuri merkitys. Traditionaaliset menetelmät kuten hionta ja jyrsintä ovat yhä käytössä, mutta sekä Brunvoll että ATA ovat investoineet paljon myös 5-akseliteknologiaan tavoitteenaan saada hammaspyörien valmistuksesta entistä paremmin kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista.
Jätettä vai arvokasta raaka-ainetta?
Hedda Nordby Krogstad selittää päästöjen minimoinnin isompaa kuvaa: “Tuotteiden valmistus ja niiden kuljetus synnyttää maailmassa suuren määrän päästöjä. Kun selvitämme paljonko kuljetuksia käytämme ja mitkä ovat niiden päästöt, ja paljonko kierrätysmateriaaleja tai puhdasta raaka-ainetta käytämme ja sitten kierrätämme, saamme käsityksen siitä, missä voimme noihin päästöihin vaikuttaa. On tärkeää, että meillä on tarkasti dokumentoidut tiedot koko toimitusketjulta.” Bård Stener Brunvoll painottaa jätteiden kierrätyksen tärkeyttä: “On tärkeää, että pääsemme vaikuttamaan siihen, että jätteemme oikeasti kierrätetään. Tätä varten olemme alkaneet kysyä romuttamoilta, mitä sinne tuoduille käytöstä poistetuille tuotteille oikeasti tapahtuu. Mielestäni ihmisten pitää muuttaa käsitystään romuttamoista. Niissä on tavallaan säilytyksessä paljon arvokasta omaisuutta. Ja miksi ei lähempänä Euroopan valmistavaa teollisuutta ole enempää romuttamoita, esimerkiksi Suomessa tai Norjassa?” Bård jatkaa.
Kestävien tuotteiden merkitys on suuri
Potkurilaitteet ovat melko pitkäikäisiä, joidenkin huoltoväli on jopa 20 vuotta. Tavallisimmat ongelmat näissä laitteissa liittyvät vuotoihin tai sähkövikoihin, joista osa voidaan korjata etänä. Tiivistevauriot ja osa laakeri- ja hammaspyörävaurioista sitä vastoin vaativat vierailua kuivatelakalla. Brunvollilla onkin tehty aktiivista tuotekehitystyötä tiivisteiden kestävyyden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi.
Muutama sana melusta
Potkurilaitteiden melun minimointi on tärkeä tuotekehityskohde, mutta toistaiseksi ympäristönäkökohdat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Sekä Hedda että Bård ovat kuitenkin sitä mieltä, että tämäkin kehityssuunta tulee lähitulevaisuudessa entistä tärkeämmäksi, yhtenä esimerkkinä alukset, jotka toimivat lähellä valaiden elinalueita, joilla kovat potkuriäänet voivat häiritä eläimiä ja niiden keskinäistä viestintää.
“Melua syntyy, kun metalliset osat ovat kosketuksissa toisiinsa ja veden alla ääni kantaa kauas. Potkurin muodolla on äänen voimakkuuden kannalta suuri merkitys ja tuo on meille yksi tärkeä tuotekehityskohde”, Bård kertoo ja jatkaa: “Brunvollilla onkin kehitetty superhiljainen potkurilaite, joka vähentää melua merkittävästi.”
Luottavaisena tulevaisuuteen
Bård suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti: Brunvollissa kehitetään uusia sovelluksia ja tuotteita ja palkataan uusia ihmisiä tuotekehitykseen. Työ kestävän kehityksen eteen siis jatkuu. “Ja siinä ovat myös luotettavat yhteistyökumppanit tärkeässä roolissa”, Bård painottaa.