Palvelut ja asiakastuki

ATAn teknisen asiakaspalvelun asiantuntijat, Gear Doctors, ovat aina valmiita keskustelemaan hammaspyörätarpeista. Yhdessä monilla eri aloilla ympäri maailmaa työskentelevien asiakkaidemme kanssa olemme vastanneet mitä erilaisimpiin voimansiirron haasteisiin lukuisissa eri teollisuussovelluksissa. Ja aiomme löytää oikeat ratkaisut tulevaisuudessakin.

 

Palvelut ja asiakastuki

ATAn teknisen asiakaspalvelun asiantuntijat, Gear Doctors, ovat aina valmiita keskustelemaan hammaspyörätarpeista. Yhdessä monilla eri aloilla ympäri maailmaa työskentelevien asiakkaidemme kanssa olemme vastanneet mitä erilaisimpiin voimansiirron haasteisiin lukuisissa eri teollisuussovelluksissa. Ja aiomme löytää oikeat ratkaisut tulevaisuudessakin.

Hammaspyörien suunnittelu ja optimointi

Asiakastarpeista riippuen voimme soveltaa hammaspyörien suunnittelussa sekä perusgeometriaa ja luujuuslaskentaa että kaikkein kehittyneimpiä hammaspyörien simulointi- ja optimointimenetelmiä. Geometria- ja lujuuslaskenta voidaan suorittaa kaikkien kansallisten ja kansainvälisten standardien sekä luokituslaitosten menetelmien mukaisesti. Vahva oma suunnitteluosaamisemme varmistaa sen että pystymme toteuttamaan kaikki valitut hammaspyörägeometriat myös tuotannossa, mikä on erittäin tärkeää kustannustehokkaiden ratkaisujen mahdollistamiseksi.

Korkean vaatimustason sovelluksissa – liittyen esimerkiksi tehotiheyteen, melutasoon ja tehokkuuteen – käytämme kehittynyttä hammaspyörien simulointi- ja optimointikonseptiamme. Tämän menetelmän avulla on mahdollista saavuttaa merkittäviä etuja hammaspyöräkäytön suorituskyvyssä ja luotettavuudessa suunnittelemalla hampaiden mikrogeometria – eli hammaskylkien topografia – niin että oikeanlainen hammaskosketus säilyy kaikissa kuormitusolosuhteissa. Simulointiin perustuvan suunnittelukonseptimme avulla hammasgeometria voidaan optimoida osana järjestelmätason analyysia ja ottamalla huomioon koko voimansiirtojärjestelmän vaikutukset. Hammaspyöräkäytön kokonaismallinnus auttaa ennustamaan mahdolliset hammaspyörien keskinäiset siirtymät erilaisissa kuormitusolosuhteissa.

Näitä hammaspyörien keskinäisiä siirtymiä käytetään 3D-mallinnuksella tapahtuvan rynnön simuloinnin lähtötietoina. Menetelmä antaa suunnittelijalle arvokasta tietoa rynnön ominaispiirteistä, kuten hampaan jännitys-, liukunopeus- ja lämpötilajakaumista, lämpötilasta sekä kylkivälyksestä. Hammasgeometria saadaan näin vastaamaan optimaalista hammaskosketusta kaikissa kuormitustilanteissa.

Simulointi- ja optimointikonseptimme auttaa turvallisuusarvioinnissa erilaisia vikaantumismekanismeja vastaan. Hammaspyörien suunnitteluvaiheessa käytettynä menetelmä voi auttaa parantamaan luotettavuutta ja lyhentämään tuotekehitys- ja asennusaikoja ja siten pienentämään kokonaiskustannuksia.

Hammaspyörien suunnittelu ja optimointi

Asiakastarpeista riippuen voimme soveltaa hammaspyörien suunnittelussa sekä perusgeometriaa ja luujuuslaskentaa että kaikkein kehittyneimpiä hammaspyörien simulointi- ja optimointimenetelmiä. Geometria- ja lujuuslaskenta voidaan suorittaa kaikkien kansallisten ja kansainvälisten standardien sekä luokituslaitosten menetelmien mukaisesti. Vahva oma suunnitteluosaamisemme varmistaa sen että pystymme toteuttamaan kaikki valitut hammaspyörägeometriat myös tuotannossa, mikä on erittäin tärkeää kustannustehokkaiden ratkaisujen mahdollistamiseksi.

Korkean vaatimustason sovelluksissa – liittyen esimerkiksi tehotiheyteen, melutasoon ja tehokkuuteen – käytämme kehittynyttä hammaspyörien simulointi- ja optimointikonseptiamme. Tämän menetelmän avulla on mahdollista saavuttaa merkittäviä etuja hammaspyöräkäytön suorituskyvyssä ja luotettavuudessa suunnittelemalla hampaiden mikrogeometria – eli hammaskylkien topografia – niin että oikeanlainen hammaskosketus säilyy kaikissa kuormitusolosuhteissa. Simulointiin perustuvan suunnittelukonseptimme avulla hammasgeometria voidaan optimoida osana järjestelmätason analyysia ja ottamalla huomioon koko voimansiirtojärjestelmän vaikutukset. Hammaspyöräkäytön kokonaismallinnus auttaa ennustamaan mahdolliset hammaspyörien keskinäiset siirtymät erilaisissa kuormitusolosuhteissa.

Näitä hammaspyörien keskinäisiä siirtymiä käytetään 3D-mallinnuksella tapahtuvan rynnön simuloinnin lähtötietoina. Menetelmä antaa suunnittelijalle arvokasta tietoa rynnön ominaispiirteistä, kuten hampaan jännitys-, liukunopeus- ja lämpötilajakaumista, lämpötilasta sekä kylkivälyksestä. Hammasgeometria saadaan näin vastaamaan optimaalista hammaskosketusta kaikissa kuormitustilanteissa.

Simulointi- ja optimointikonseptimme auttaa turvallisuusarvioinnissa erilaisia vikaantumismekanismeja vastaan. Hammaspyörien suunnitteluvaiheessa käytettynä menetelmä voi auttaa parantamaan luotettavuutta ja lyhentämään tuotekehitys- ja asennusaikoja ja siten pienentämään kokonaiskustannuksia.

Vaurioanalyysi

Vaikka ATAn prosessi on suunniteltu toteuttamaan määritelty hammaspyörärakenne tarkasti ja näin minimoimaan vikaantuminen, hammaspyörätkin väistämättä joskus hajoavat. Hammaspyörien vikaantuminen johtuu harvoin hammaspyörästä itsestään vaan ennalta-arvaamattomasta kuormituksesta ja muista toimintaolosuhteista. ATA tekee läheistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa ymmärtääkseen mahdollisimman hyvin erilaisten voimansiirtosovellusten vaatimukset ja pystyäkseen etukäteen estämään ongelmien syntyminen. Laaja yksityiskohtaista tietoa sisältävä kokemusperäinen tietokantamme on korvaamaton apu hammaspyörävaurioiden korjaamisessa ja ennaltaehkäisemisessä.

  • Samat kehittyneet simulointimenetelmät käytössä kuin hammaspyörien suunnittelussa ja optimoinnissa
  • Mahdollisuus käyttää koordinaattimittausta hammasgeometrian arvioinnissa
  • Mahdollisuus laajamittaisiin materiaalitutkimuksiin (makro-/mikrorakenne, kemiallinen analyysi, SEM, jne.)

Vaurioanalyysi

Vaikka ATAn prosessi on suunniteltu toteuttamaan määritelty hammaspyörärakenne tarkasti ja näin minimoimaan vikaantuminen, hammaspyörätkin väistämättä joskus hajoavat. Hammaspyörien vikaantuminen johtuu harvoin hammaspyörästä itsestään vaan ennalta-arvaamattomasta kuormituksesta ja muista toimintaolosuhteista. ATA tekee läheistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa ymmärtääkseen mahdollisimman hyvin erilaisten voimansiirtosovellusten vaatimukset ja pystyäkseen etukäteen estämään ongelmien syntyminen. Laaja yksityiskohtaista tietoa sisältävä kokemusperäinen tietokantamme on korvaamaton apu hammaspyörävaurioiden korjaamisessa ja ennaltaehkäisemisessä.

  • Samat kehittyneet simulointimenetelmät käytössä kuin hammaspyörien suunnittelussa ja optimoinnissa
  • Mahdollisuus käyttää koordinaattimittausta hammasgeometrian arvioinnissa
  • Mahdollisuus laajamittaisiin materiaalitutkimuksiin (makro-/mikrorakenne, kemiallinen analyysi, SEM, jne.)

Asennus- ja testaustuki

  • Hammaspyörien asennukseen liittyvä valvonta ja tuki (kontaktikuvion ja välyksen säätö)
  • Hammaspyörien testaukseen liittyvä valvonta ja tuki (kosketuskuvion testaus täydellä kuormituksella, väsymistestaukset)

Asennus- ja testaustuki

  • Hammaspyörien asennukseen liittyvä valvonta ja tuki (kontaktikuvion ja välyksen säätö)
  • Hammaspyörien testaukseen liittyvä valvonta ja tuki (kosketuskuvion testaus täydellä kuormituksella, väsymistestaukset)

Kartiopyörien testipenkki

Kaikenkokoisten hammaspyörien koestus täydellä kuormalla on tärkeää sekä oman tuotekehityksemme että asiakaspalvelumme kannalta. Tätä tarkoitusta varten ATA Gears tekee läheistä yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa. Meillä on yhteinen 2 MW:n testipenkki, jota hyödynnetään sekä omien prosessiemme kehittämisessä – hammaspyörien suunnittelun ja valmistusmenetelmien kehittämisessä – että asiakasprojekteissa – hammasgeometrian ja materiaalien optimoinnissa.

Testipenkin rakenne ja laitteet samoin kuin itse testausmenetelmät ovat pitkällisen kehitystyön tulos. Hammaspyörien suorituskyvyn, väsymiskestävyyden ja eliniän testaus edellyttää erittäin suurien kuormien käyttöä. Testausmenetelmien järkevä suunnittelu auttaa lyhentämään testausaikoja merkittävästi, mikä on tärkeää, koska kukaan ei halua odottaa kahtakymmentä vuotta nähdäkseen mitä vaurioita voi tapahtua hammaspyörille, jotka on suunniteltu kestämään kymmeniä vuosia.

  • 2 MW:n kiertävän tehon testipenkki, jossa voidaan testata kaksi hammaspyöräparia samanaikaisesti
  • Tarkka vääntömomentin ja nopeuden säätö
  • Uusien hammaspyöräsuunnittelun simulointimenetelmien testaus ja validointi
  • Hammaspyörien väsymiskestävyyden, naarmuuntumisen ja melutason testaus (hammaspyörien suunnittelun optimointi)
  • Erilaisiin vauriomekanismeihin liittyvä tutkimus (ml. hampaiden väsymismurtuma, TFF)

Kartiopyörien testipenkki

Kaikenkokoisten hammaspyörien koestus täydellä kuormalla on tärkeää sekä oman tuotekehityksemme että asiakaspalvelumme kannalta. Tätä tarkoitusta varten ATA Gears tekee läheistä yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa. Meillä on yhteinen 2 MW:n testipenkki, jota hyödynnetään sekä omien prosessiemme kehittämisessä – hammaspyörien suunnittelun ja valmistusmenetelmien kehittämisessä – että asiakasprojekteissa – hammasgeometrian ja materiaalien optimoinnissa.

Testipenkin rakenne ja laitteet samoin kuin itse testausmenetelmät ovat pitkällisen kehitystyön tulos. Hammaspyörien suorituskyvyn, väsymiskestävyyden ja eliniän testaus edellyttää erittäin suurien kuormien käyttöä. Testausmenetelmien järkevä suunnittelu auttaa lyhentämään testausaikoja merkittävästi, mikä on tärkeää, koska kukaan ei halua odottaa kahtakymmentä vuotta nähdäkseen mitä vaurioita voi tapahtua hammaspyörille, jotka on suunniteltu kestämään kymmeniä vuosia.

  • 2 MW:n kiertävän tehon testipenkki, jossa voidaan testata kaksi hammaspyöräparia samanaikaisesti
  • Tarkka vääntömomentin ja nopeuden säätö
  • Uusien hammaspyöräsuunnittelun simulointimenetelmien testaus ja validointi
  • Hammaspyörien väsymiskestävyyden, naarmuuntumisen ja melutason testaus (hammaspyörien suunnittelun optimointi)
  • Erilaisiin vauriomekanismeihin liittyvä tutkimus (ml. hampaiden väsymismurtuma, TFF)

Koulutus

  • Räätälöidään asiakastarpeiden mukaan
  • Hammaspyörästön perusperiaatteista kehittyneeseen optimointiin ja asennukseen/testaukseen
  • Voidaan järjestää ATAn tai asiakkaan tiloissa

Koulutus

  • Räätälöidään asiakastarpeiden mukaan
  • Hammaspyörästön perusperiaatteista kehittyneeseen optimointiin ja asennukseen/testaukseen
  • Voidaan järjestää ATAn tai asiakkaan tiloissa

ATA ReVive

Hammaspyörien kyljissä esiintyy toisinaan pieniä vaurioita ja/tai lievää kulumista, jotka eivät varsinaisesti vaikuta hammaspyörän voimansiirtokykyyn, mutta jotka voivat huomioimatta johtaa kriittisiin vaurioihin. Mikäli vauriot ovat pieniä ja ne havaitaan ajoissa, tällaiset hammaspyörät voidaan kunnostaa ATA ReVive™ –uudelleenvalmistus- ja uudelleensuunnittelupalvelun avulla. Tapauksesta riippuen kunnostus voidaan tehdä hammaskylkien uudelleenkoneistuksella tai useilla muilla menetelmillä. ATA ReVive perustuu useiden kymmenien vuosien kokemukseen hammaspyörävaurioista ja hammaspyörien kunnostuksen määrätietoisesta kehittämisestä. Laajan kokemuksemme ansiosta erilaisista hammaspyörien vikaantumistavoista ATA pystyy luotettavalla tavalla arvioimaan kannattaako hammaspyörään käyttää ReVive-menetelmää. ATA ReVive on osoittautunut kustannustehokkaaksi menetelmäksi useissa eri tilanteissa:

  • Hampaiden korroosio ja lievät pintavauriot (esim. tahmautuminen, naarmut, kavitaatio)
  • Tarve päivittää tai muokata hampaiden mikrogeometriaa (kosketuskuvio) hammaspyörän muuttuneen käyttötarkoituksen takia
Tekninen asiakaspalvelumme antaa mielellään arvion ATA ReViven soveltuvuudesta hammaspyöräsi vaurioitumistilanteeseen.
Ennen
Jälkeen